10:30 PM Posted In Edit This 1 Comment »


AYAM PERCIK

Bahan-bahan:
2 kg ayam [potong 4 keping]
3 cawan santan pekat [perah gunakan air kelapa dari 1 biji kelapa ]
1/2 cawan air asam jawa
1 s/t gula
1 s/t halba
garam secukup rasa

bahan mesin halus
20 tangkai cili kering
4 biji bawang putih
3 cm halia
5 batang serai

Cara menyediakan
1. Lumurkan sedikit garam dan tepung ubi kayu pada ayam dan bilas bagi menghilangkan bau hanyir.
2. Masak ayam dalam kuali bersama bahan mesin, santan, halba dan asam jawa sehingga sederhana masak (kuahnya tinggal sedikit). Tetapi pastikan segala rempah sebati dengan ayam.
3. Alihkan ayam ke ketuhar dan panggang pada suhu 200' C sehingga ayam masak dan berwarna perang keseluruhannya. [boleh juga panggangkan ayam menggunakan pemanggang ikan tu]
4. Hidangkan dan hiaskan dengan salad atau timun.

NOTA: Boleh ditukarkan ayam kepada ikan tetapi ikan tu tak perlu direbus dgn santan...cuma masakkan bahan kuah sehingga pekat. Ikan tu dibakarkan dan percikkan kuah tu saja dan bila menghidang..curahkan kuah keatas ikan.

Sup Ayam Ala Mamak

10:23 PM Posted In Edit This 0 Comments »


SUP AYAM ALA MAMAK

Bahan-bahan
1 ekor ayam
2 s/b minyak makan
3 s/b rempah sup/kurma [bancuh dgn air sikit]
4 biji kentang [belah 4]
1 batang carrot [potong kecil]
1 pokok daun sup dan daun bawang [hiriskan]
5 cawan air
1 batang serai [ketukkan]
sedikit garam
sedikit bawang goreng

bahan tumbuk
7 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
3 sm halia
1 s/k lada hitam

bahan rempah tumis
1 inci kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
5 kuntum bunga cengkih
2 biji buak pelaga

Cara menyediakan
1. Ayam dibuangkan kulit dan potongkan kecil. Basuh dan toskan.
2. Panaskan minyak dan tumiskan bahan tumbuk dan rempah tumis.
3. Masukkan rempah sup/kurma, ayam dan kacau rata.
4. Masukkan kentang, carrot, air, serai dan garam. Biarkan mendideh.
5. Biarkan reneh sehingga kentang dan carrot lembut.
6. Tutup api dan angkat.

Tumis Pedas Ikan Sardin

10:02 PM Posted In Edit This 0 Comments »


Tumis Pedas Ikan sardin

Bahan-bahan
1 tin - Ikan sardin cap ayam
lada kering - agak2 jer yg dah dikisar
1 biji bawang besar - dipotong nipis
air asam jawa
2 biji bawang putih - ditumbuk
3 biji bawang merah - ditumbuk
sedikit halia - ditumbuk
1 biji lada besar dihiris
garam secukup rasa

Cara menyediakan
1. Tumis bahan tumbuk hingga garing dan masukan lada kisar sampai garing juger
2. Masukkan air asam jawa masak seketika... baru masukkan ikan sardin.
3. Kemudianya masukkan garam, bawang besar dan lada hiris.
4. masak hingga mendidih baru la angkat serta hidang.

9:57 PM Posted In Edit This 0 Comments »



Ayam Masak Black Beans

Bahan2nya
*1 kg ayam yg dah dibersihkan (digaul dgn kunyit & sedikit garam & goreng hingga masak
1 tin black beans
2 cili merah
3 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
sedikit halia
sedikit gula

Cara2 menyediakan
1. Cili merah ditumbuk bersama bawang merah, bawang putih & halia hingga lumat. Kalau nak dihiris pun boleh. Kemudian tumis hingga brownish.
2. Kemudian masukkan black beans bersama sedikit air & gula. Kalau kurang masin, tambah sedikit garam ttp selalunya memang masin pun (just in case)
3. Bila kuah dah agak pekat, boleh tuang ke atas ayam goreng.

*Since black beans dah masin, so jgn guna bnyk garam utk digaul dgn ayam.

Ayam Masak Padang

9:04 PM Posted In Edit This 0 Comments »


Ayam Masak Padang

Bahan-bahan
1 ekor ayam
2 bawang besar sederhana ditumbuk
3 ulas bawang putih ditumbuk
2 sudu cili kering yg telah dikisar
1 inci halia ditumbuk
1/2 inci lengkuas ditumbuk
1 inci kunyit hidup ditumbuk
3 batang serai dititik
Santan kelapa dari sebiji kelapa
5-6 helai daun limau purut

Cara menyediakan
Tumis semua bahan kisar bersama dengan serai sehingga naik bau. Lepas tu masukkan ayam dan sedikit air, renehkan sampai ayam kecut. Kemudian bila ayam dah agak kecut, masukkan santan. Kacau-kacau dan masukkan daun limau purut.
Kacau sehingga kuah masak.

8:50 PM Posted In Edit This 0 Comments »
ISLAM DALAM BAHAYA

Lupakan AF, Mentor, Explorace,etc. ..For now, please focus on this.. Try to contribute in whatever options you have.Sebarkan pada rakan muslim kita.... Peguam Kes Murtad Shazalina/Linda Choy Ust Zulkefli Nordin), beliau telah memberi ceramah pada malam tadi di Surau As Sakinah, TTDI JAYA, Selangor tentang kumpulan kafir Artikel 11/IFC. Mereka ini (IFC) sedang bergiat untuk menghapuskan keistimewaan orang
Islam di Malaysia,pihak Mahkamah Persekutuan hanya ada masa 6 minggu sahaja lagi untuk membuat keputusan sama ada meluluskan atau tidak. Kalau LULUS maka orang Islam dalam bahaya besar. Boleh hubungi Ust.Zulkefli sendiri (0133998718) untuk penjelasan lebih lanjut, pihak peguam Muslim memberi penerangan tentang perkara ini. Sila sebarkan berita ini kepada semua orang Islam kerana isu ini amat serius.... APAKAH PERANAN DAN TANGGUNGJAWAB KITA?? KITA HANYA ADA DUA PILIHAN.... TIDAK ADA 3 ATAU 4 PILIHAN.... 1) MENENTANG KUMPULAN PELAMPAU INI (KUMPULAN ARTIKEL 11 ) ATAU 2)MENYOKONG SECARA TERBUKA ATAU SECARA SENYAP Dengan tidak membuat apa-apa ATAU 3)BERSEKONGKOL DENGAN KUMPULAN PELAMPAU INI.(nau'zubillah) Kalau pilihan anda adalah 1,
FORWARD kan mesej ini kepada sesiapa sahaja yang ada di dalam frenster anda.Kalau pilihan anda adalah 2, deletelah mesej ni atau peramkan ia di dalam mailbox anda.


Sesungguh Nya, pada hari akhirat kelak akan ditanya apakah sumbangan anda untuk agama anda?

11:25 AM Posted In Edit This 1 Comment »


Ayam Masak Merah

Bahan-bahan
1 ekor ayam ..dipotong kecil..bersihkan dan buh kunyit & garam dan goreng

Bahan untuk dikisar:
10 tangkai cili kering
5 tangkai cili merah
3 cm halia
3 ulas bawang putih
1 labu bawang besar
2 btng serai
4 biji tomato
2 S/B tomato sos

kacang peas
bawang besar,,potong gelang
minyak masak
Garam, gula dan serbuk perasa secukup rasa

Cara Menyediakan
1. Pijarkan minyak dalam kuali kemudian tumiskan bahan-bahan yang sudah dikisar hingga garing.
2. Setelah itu masukkan ayam, kacang peas, bawang besar, garam, gula dan serbuk perasa secukup rasa.
3. Gaulkan hingga sebati dan rata.
4. Apabila telah kering bolehlah diangkat.

11:21 AM Posted In Edit This 0 Comments »


Rojak Ayam

Bahan-bahan
1/4 ekor ayam
3 biji telur rebus [belah2]
3 keping tahu [goreng dan potong nipis]
1/2 biji sengkuang [saiz kecil]
1 batang timun
1/2 biji salad lectucce
500 gm mee kuning [celurkan sikit]

Kuah Kacang/sos Kacang
Buatkan saperti kuah satay

Cara Menyediakan
1. Ayam dipotong 2 dan dibersihkan. Gaulkan garam dan kunyit dan gorengkan. Bila dah sejuk potong kecil.
2. Semua sayuran dipotongkan kecil.
3. Masukkan serba sikit semua bahan dalam pinggan dan taburkan kuah kacang atas bahan.

11:17 AM Posted In Edit This 1 Comment »


Puding Cendol


Bahan-bahan
1/2 paket agar2 [20 gm]
3 gelas air
1 cawan gula
1 cawan susu cair
2 cawan cendul
1 cawan gula merah

Cara Menyediakan
1. Rebuskan agar dengan air sehingga mendideh.
2. Masukkan gula dan biarkan mendideh lagi. Tapiskan.
3. Bahagikan adunan pada 3 bahagian.
4. Bahagian 1/3 itu dipanaskan dan masukkan gula merah.
5. Kacau rata dn biarkan mendideh dan tapis.
6. Masukkan sedikit dalam acuan dan biarkan agak keras tetapi jangan ekras sangat nanti adunan tidak melekat.
7. 2 bahagian lagi dipanaskan dan masukkan susu cair dan cendul.
8. Kacau rata dan tuangkan perlahan2 atas adunan gula merah dan sejukkan.
9. Hidangkan.

11:04 AM Posted In Edit This 0 Comments »


Ayam Goreng Halia

Bahan-bahan:

1 ekor ayam dipotong 8
Garam secukup rasa
sedikit serbuk kunyit
5 camca besar minyak masak
4 cm halia muda
3 batang serai, dititik
2 camca besar gula pasir
5 camca besar air
3 camca besar sos tiram
3 camca besar sos tomato
1 biji bawang besar
Sedikit daun bawang
3 biji cili merah
2 biji cili hijau
sedikit daun sup

Bahan kisar
10 biji cili merah
1 camca besar lada sulah
9 biji bawang merah
7 ulas bawang putih

Caranya menyediakan

1. Perap ayam yang digaul bersama garam dan kunyit semalamam.
2. Panaskan minyak dan goreng ayam separuh masak, ketepikan.
3.Tumis bahan kisar hingga wangi, masukkan halia muda yang telah dihiris halus dan kacau sebentar.
4.Masukkan serai bersama garam dan gula serta air dan kacau lagi.
5.Masukkan sos tiram bersama sos tomato, bawang besar yang dimayang dan ayam, kacau sebati hingga mendidih.
6.Tabur cili hiris bersama daun sup dan sedia untuk dihidangkan

10:28 AM Posted In Edit This 1 Comment »






Capati dicicah dengan Sambal Sardin


bahan-bahan (capati)
- 3 cawan tepung atta berserat tinggi.
- sesudu kecil minyak sapi
- 3/4 cawan air (atau ikut kelembutan adunan)

Cara Membuat Doh:
Gaul sekata tepung atta dan minyak sapi,
masukkan air perlahan2 gaul dan uli sehingga menjadi doh,
bulat-bulatkan adunan sebesar bola ping pong untuk doh (boleh dapat dalam 15 doh)
masukkan dalam bekas dan tutup, biarkan dalam 1 jam.
kemudian bolehlah dicanai menggunakan rolling pin. Panaskan kuali leper. (tapi jangan letak minyak masakan walau sedikit pun sebab capati memang dimasak tanpa minyak).

Tips: Untuk mengekalkan kelembutan capati sehingga petang umpamanya, capati boleh disimpan didalam bekas bertutup supaya sentiasa panas dan lembut spt bekas tupperware.


Bahan-bahan (sambal sardin)
1 tin besar sardin
sesenduk cili kisar
3 biji kentang - dikopek & potong bentuk baji atau bentuk yang anda suka
6 urat kcang panjang (dipotong pendek-2cm)
6 ulas bwg merah]
2 ulas bwg putih] Bahan2 ini ditumbuk halus
15 biji cili padi]
1 labu bawang besar- dihiris
sedikit air asam jawa
Minyak utk menumis
sedikit air utk kuah
garam

Cara2 Menyediakan
1. Panaskan minyak dan tumis bahan yang ditumbuk halus serta cili kisar sampai masak/garing. Masukkan sedikit air.
2. Masukkan kentang masak biar sampai empuk.
3. Masukkan 1 tin sardin berserta sosnya. Masukkan air asam jawa, kacang panjang, bawangbesar yg dihiris dan garam.Boleh ditambah sedikit air ikut kepekatan kuah yang kita mahukan. Biarkan mendidih.
4. Siap...bolehlah dihidangkan dan makan capati bercicahkan sambal sardin kentang.

Selamat mencuba...ini resepi keluarga turun-temurun tau...Sedap!!!!!!!!!

10:10 AM Posted In Edit This 1 Comment »




Homemade Sardin (Kena ada pressure cooker kat rumah)
sumber resepi dari Mat Gebu

Bahan-bahan
700 g ikan tuna/sardin
1/2 cawan tomato puree

1/2 cawan minyak masak

25 g bawang putih*

80 g bawang merah*
20 g halia* (dikisar halus)
Garam dan gula secukup rasa

2 1/2 cawan air


Cara Menyediakan
1. Ikan dibersihkan, potong sederhana besar, buang kepalanya & ekor.
2. Perap dengan sedikit garam dan jus limau nipis selama 10 minit.
3. Cuci bersih dan toskan.

4. Dalam periuk tekanan, panaskan minyak masak, masukkan bahan kisar halus dan tumis hingga harum, masukkan tomato puree dan masak hingga terbit minyak.
5. Tuang air dan masukkan sedikit garam dan gula secukup rasa.
Bila mendidih, masukkan ikan tadi, kacau rata dan tutup periuk tekanan.
6. Pasangkan injapnya dan bila periuk mengeluarkan wap dan bunyi "berdesir", kecilkan api dan biar masak perlahan selama 1 jam (ikut cara guna pada periuk tekanan masing2)...

7. Cukup waktu, bawa periuk tadi dalam sinki dan alirkan air paip atasnya sehingga wap dalam periuk habis, buka tudungnya dan periksa keadaan ikan, selalunya pada masa ini ikan masih kekal dalam bentuk asal, tapi tulang2nya menjadi lembut seperti sardine dalam tin.

8. Boleh lah dimasak mengikut kreativiti masing2. Nak buat sandwich pun boleh, nak cicah dengan roti pun boleh..atau goreng macam kita masak sardine biasa.

9:54 AM Posted In Edit This 0 Comments »



Roti Sardin

Bahan-Bahan
100 gm sardin
4 sudu kuah sos tomato di dalam sardin
7 tangkai cili padi - dihiris
1 ulas bawang putih - dicincang
1 ulas bawang merah - dicincang
1 labu bawang besar - dihiris
2 sudu besar cili kisar
3 sudu besar minyak
Sedikit serbuk lada hitam dan garam
4 keping roti sandwic putih

Cara Menyediakan
1. Panaskan minyak goreng sardin sebentar, angkat dari kuali
dan tumis bawang putih cincang hingga wangi, masukkan
cili kisar.

2. Masukkan sardin dan hancurkan dengan senduk, tuangkan
sosnya kacau sebentar. Masukkan pula hirisan bawang besar.
Perisakan dengan garam serta percikkan serbuk lada hitam
tumbuk mengikut rasa.

3. Padamkan api dan masukkan cili padi kacau rata dan angkat dari
dapur. Potong keliling roti. Isikan inti sardin dan gulung kemas-kemas.
Jika suka dipotong menjadi gulungan kecil.

9:50 AM Posted In Edit This 0 Comments »



Sardin Masak Kicap

Bahan-bahan
1 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
2 cm halia
5 ulas cili padi
kicap
1 tin sardin

Cara
1. Asingkan ikan sardin dari sos nya. Goreng ikan sardin dalam minyak. Minyak jgn banyak sangat. Goreng ikan sardin hingga garing sedikit. Keluarkan.
2. Tumis bawang besar, bawang putih, halia, cili padi ( jika suka pedas ) yang telah dihiris halus dalam minyak yang panas. Setelah naik bau, masukkan sos ikan sardin tadi.
3. Biarkan sebentar. Kemudian masukkan kicap manis. Biarkan selama 2 minit atas api. Masukkan ikan sardin yang telah digoreng tadi.
4. Gaul hingga rata. Angkat dan sedia dihidang.

9:39 AM Posted In Edit This 1 Comment »



Kari Sardin

Bahan
2 biji kentang - dibelah 4
1 biji tomato - dibelah 4
3 sudu besar rempah kari ikan - digaul dgn air hingga jadi pes
1 cawan air
1 tin sardin
asam keping
daun kari
Bahan Kisar1/2 biji bawang besar
3 ulas bawang putih
1 cm halia
6 tangkai cili padi - jika suka pedas

Cara
1. Tumiskan bahan kisar sehingga garing dan naik bau
2. Setelah naik bau, masukkkan rempah kari dan daun kari
3. Setelah rempah kari garing, masukkan sekeping asam jawa, diikuti dgn secawan air
4. Masukkan kentang dan garam
5. Setelah kentang empuk masukkan sardin dan buah tomato
6. Biarkan sehingga mendidih barulah ditutup

Sardin Masak Lemak Cilipadi

1:28 AM Posted In Edit This 0 Comments »


SARDIN MASAK LEMAK CILIAPI

BAHAN-BAHAN

1 tin sardin yg besar
10 biji buah belimbing
1 batang serai [ketukkan]
2 cawan santan pekat
1 biji buah tomato [belah 4]
garam

bahan tumbuk 15 biji ciliapi
5 ulas bawang merah
5 ulas bawang merah
2 sm kunyit


CARA-CARA

1 Masukkan sardin dan bahan tumbuk bersama serai, buah tomato, garam dan belimbing.
2. Bila dah mendideh masukkan santan pekat dan rasakan asam garam.

3. Kacau perlahan sehingga mendideh lagi.
4. Tutup api dan hidangkan.

1:14 AM Posted In Edit This 1 Comment »
Ayam Madu


BAHAN-BAHAN


500 gm ayam [buangkan kulit dan potong kecil]
3 s/b tomato sos
1 cawan kacang peas
1 labu bawang besar [mayang kasar]
3 s/b madu
minyak
garam
kunyit

Bahan Mesin


20 tangkai cili kering
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
2 cm halia

Bahan Tumis


1 inci kulit kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1 kuntum buah pelaga
3 kuntum bunga cengkih

CARA-CARA MEMBUAT


1. Ayam digaulkan dengan garam dan kunyit.
2. Panaskan minyak dan gorengkan ayam sehingga masak.
3. Angkat ayam dan ketepikan.
4. Tinggalkan minyak gorengan ayam secukup untuk menumis [anggaran 1 senduk].
5. Tumiskan bahan tumis sehingga wangi.
6. Masukkan bahan kisar dan kacau sehingga naik minyak semula.
7. Masukkan ayam, sos tomato, kacang peas, bawang besar dan madu.
Kacau rata.
8. Bila dah nampak pekat dan naik minyak boleh angkat dan hidangkan.



Computers and you

10:19 PM Posted In Edit This 0 Comments »















Have a day full of fun!


10:03 PM Posted In Edit This 0 Comments »
Ayam Goreng Tepung Simple

1/2 ekor ayam
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung jagung
1 sudu besar black pepper
garam - agak-agak
2 sudu besar rempah kari
1 sudu kecil garlic powder
2 biji telur (untuk mecelup ayam dan diletakkan sedikit garam)
Minyak untuk menggoreng


Gaulkan semua bahan-bahan tadi kecuali telur....lepas tu celup ayam dlm tepung dahulu....telur dicelup kemudian sebab nak bagi kulit luar dia rangup....panaskan kuali...dan goreng sampai ayam masak...bergantung kepada saiz....

Dipping

Mayonnise
garlic
garam
Chinese parsley
chopped tomato
lemon

4:09 PM Posted In Edit This 0 Comments »

Puding Gula Hangus

Bahan-bahan

  • 3 sudu besar gula pasir
  • 1 tin susu pekat
  • 7 biji telur ayam
  • 1 cawan air

Cara-cara

1. Mula2 cairkan gula dalam loyang atas api sederhana kecil.
2. Masak sampai gula tu kekuningan. Pastu bila dah cair... lenggang2 loyang tu biar gula tu rata. 3. Pukul telur sampai berbuih pastu masukkan susu pekat tadi. Kacau rata.......baru masukkan air.
4. Last sekali tuang atas gula yang dah beku tadi....boleh kukus sampai masak...Kukus tu dalam 45 minit gitulaaa........ Bila dah sejuk terlangkupkan.....boleh la dijamu untuk keluarga.......

khasiat Petai

3:23 PM Edit This 0 Comments »


INFO SIHAT : DO YOU EAT PETAI

ADVICE FROM UKM MEDICAL DOCTOR

Little did you know ...... after reading THIS, you'll NEVER look at petai in the same way again!

Petai contains three natural sugars -sucrose, fructose and glucose. Combined with fiber, petai gives an instant, sustained and substantial boost of energy. Research has proved that just two servings of petai provide enough energy for a strenuous 90-minute wor kout.. No wonder petai is the number one fruit with the world's leading athletes. But energy isn't the only way petai can help us keep fit. It can also help overcome or prevent a substantial number of illnesses and conditions, making it a must to add to our daily diet.

Depression:

According to a recent survey undertaken by MIND among people suffering from depression, many felt much better after eating petai. This is because petai contain tryptophan, a type of protein that the body converts into serotonin, known to make you relax, improve your mood and generally make you feel happier.

PMS(premenstrual syndrome):
Forget the pills - eat petai. The vitamin B6 it contains regulates blood glucose levels, which can affect your mood.

Anaemi a:
High in iron, petai can stimulate the production of haemoglobin in the blood and so helps in cases of anaemia.

Blood Pressure:
This unique tropical fruit is extremely high in potassium yet low in salt, making it perfect to beat blood pressure. So much so, the US Food and Drug Administration has just allowed the petai industry to make official claims for the fruit's ability to reduce the risk of blood pressure and stroke.

Brain Power :
200 students at a Twickenham (Middlesex) school were helped through their exams this year by eating petai at breakfast, break, and lunch in a bid to boost their brain power. Research has shown that the potassium-packed fruit can assist learning by making pupils more alert.

Understand that bananas contain lot of potassium too so eat more banana. Just look at those monkeys, they are really active, alert, smart and cunny too!!

Constipation:
High in fiber, including petai in the diet can help restore normal bowel action, helping to overcome the problem without resorting to laxatives.

Hangovers:
One of the quickest ways of curing a hangover is to make a petai milkshake, sweetened with honey. The petai calms the stomach and, with the help of the honey, builds up depleted blood sugar levels, while the milk soothes and re-hydrates your system.

Heartburn:
Petai has a natural antacid effect in the body, so if you suffer from heartburn, try eating petai for soothing relief.

Morning Sickness :
Snacking on petai between meals helps to keep blood sugar levels up and avoid morning sickness.

Mosquito bites :
Before reaching for the insect bite cream, try rubbing the affected area with the inside of the petai skin. Many people find it amazingly successful at reducing swelling and irritation.

Nerves:
Petai is high in B vitamins that help calm the nervous system.

Overweight:
Studies at the Institute of Psychology in Austria found pressure at work leads to gorging on comfort food like chocolate and crisps. Looking at 5,000 hospital patients, researchers found the most obese were more likely to be in high-pressure jobs. The report c oncluded that, to avoid panic-induced food cravings, we need to control our blood sugar levels by snacking on high carbohydrate foods every two hours to keep levels steady.

Ulcers:
Petai is used as the dietary food against intestinal disorders because of its soft texture and smoothness. It is the only raw fruit that can be eaten without distress in over-chronicler cases. It also neutralizes over-acidity and reduces irritation by coating the lining of the stomach.

Temperature control :
Many other cultures see petai as a "cooling" fruit that can lower both the physical and emotional temperature of expectant mothers. In hoiland, for example, pregnant women eat petai to ensure their baby is born with a cool temperature.

Seasonal Affecti ve Disorder (SAD) :
Petai can help SAD sufferers because they contain the natural mood enhancer, tryptophan.

Smoking:
Petai can also help people trying to give up smoking. The B6, B12 they contain, as well as the potassium and magnesium found in them, help the body recover from the effects of nicotine withdrawal.

Stress:
Potassium is a vital mineral, which helps normalize the heartbeat, sends oxygen to the brain and regulates your body's water balance. When we are stressed, our metabolic rate rises, thereby reducing our potassium levels. These can be rebalanced with the help of a high-potassium petai snack.

Strokes:
According to research in "The New Engla nd Journal of Medicine, " eating petai as part of a regular diet can cut the risk of death by strokes by as much as 40%".

Warts:
Those keen on natural alternatives swear that if you want to kill off a wart, take a piece of petai and place it on the wart. Carefully hold the petai in place with a plaster or surgical tape!

So, as you can see, petai really is a natural remedy for many ills. When you compare it to an apple, it has four times the protein, twice the carbohydrates, three times the phosphorus, five times the vitamin A and iron, and twice the other vitamins and minerals... It is also rich in potassium and is one of the best value foods around. So maybe its time to change that well-known phrase so that we say, "A Petai a day keeps the doctor away".

Zamri Kecik"s.

DRS. KHALIL IDHAM LIMdi 7:36 AM

 











Layari cepat.
Internet Explorer 8 terbaik utk Yahoo! automatik lancarkan 2 halaman kegemaran anda bila pelayar dibuka. Dapatkan IE8 di sini! (Percuma)

Ni dia rupa buah mulberi

2:21 PM Edit This 0 Comments »

Resepi Jem Mulberi

Bahan-bahan

Jem Mulberi

bahan-bahan
1. I kilo buah mulberi yang masak ranum

2. jus perahan sebiji lemon

3. 500 g gula halus(caster). Boleh dikurangkan atau ditambah mengikut kesukaan anda

Caranya

cara membuatnya.

1. masukkan mulberi bersama jus lemon ke dalam periuk atau kuali.kacau dan biarkan ia mereneh selama 15 hingga 20 minit.

2. Sementara itu panaskan guna di dalam oven. Kacau dan pastikan ia tidak hangus.

3.Tuangkan gula ke dalam periuk mulberi tadi dan kacau hingga agak pekat. Jem ini akan menjadi lebih pekat apabila sejuk.

4. sedap dimakan bersama roti, wafer air krim dan juga lempeng serta biskut kering. :)

1:07 PM Posted In Edit This 1 Comment »
Kesalahan Berkaitan Solat

"SEMBAHYANG adalah amalan pertama yang dihisab Allah pada akhirat nanti.

Jika sembahyang seseorang baik, baiklah pula seluruh amalannya dan begitu
sebaliknya.
Sembahyang perlu dipelihara sebaik-baiknya. Antara kesalahan yang selalu
dilakukan berkaitan sembahyang adalah:



1. Meninggalkan sembahyang.

Hal ini adalah suatu kekufuran berdasarkan al-Quran, sunnah dan ijmak.
Allah berfirman bermaksud: "Apakah yang membuat kalian masuk ke dalam
Neraka Saqar?' Mereka menjawab: "(Kerana) kami dulu tidak termasuk orang
yang mendirikan solat." (Surah al-Muddatstsir, ayat 4)
Rasulullah saw bersabda: "Perjanjian antara kami dengan mereka adalah
solat, barang siapa meninggalkannya maka dia kafir." (Hadis riwayat Ahmad
dan lainnya).

2. Melengah-lengahkan solat.
Firman Allah bermaksud : Sesungguhnya solat itu wajib atas orang beriman
dalam waktu yang sudah ditentukan." (Surah an-Nisa, ayat 103)
Oleh itu, melengah-lengahkan solat tanpa uzur yang dibolehkan syarak adalah
berdosa besar.
Rasulullah bersabda: "Itu adalah solat orang munafik. Dia duduk menunggu
matahari, sampai jika matahari sudah berada antara dua tanduk syaitan
(hendak tenggelam) dia berdiri dan menukik empat rakaat, sedangkan dia
tidak mengingat Allah dalamnya kecuali sedikit." (Hadis riwayat Muslim).

3. Meninggalkan solat berjemaah.
Solat berjemaah adalah wajib kecuali bagi orang yang memiliki uzur yang
dibolehkan syarak. Sabda Rasulullah bermaksud: "Siapa yang mendengarkan
seruan azan tetapi tidak memenuhinya maka tidak ada solat baginya, kecuali
kerana uzur." (Hadis riwayat Ibnu Majah).
Allah berfirman, maksudnya: "Dan rukuklah bersama orang yang rukuk." (Surah
l-Baqarah, ayat 43).
Rasulullah bersabda: "Kemudian aku mengutus (utusan) kepada orang yang
tidak solat berjemaah, hingga aku bakar rumah mereka." (Muttafaq Alaih).

4. Tidak thuma'ninah dalam solat.
Thuma'ninah adalah rukun solat dan tidak sah solat tanpanya. Thuma'ninah
ertinya tenang ketika sedang rukuk, iktidal, sujud dan duduk antara dua
sujud.
Tenang maksudnya sampai tulang kembali pada posisi dan persendiannya, tidak
tergesa-gesa dalam penggantian dari satu rukun ke rukun lainnya.

5.Tidak khusyuk dan banyak gerakan dalam solat.

6. Mendahului atau menyelisihi imam.
Hal ini boleh menyebabkan solat batal.

Makmum hendaklah mengikuti imam, tidak mendahului atau terlambat.
Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya diadakannya imam itu untuk diikuti,
kerana itu jika dia bertakbir, bertakbirlah, dan jangan kalian bertakbir
sampai dia bertakbir, dan jika dia rukuk, maka rukuklah dan jangan kalian
rukuk sampai dia rukuk..." (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).

7. Bangun dari duduk untuk menyempurnakan rakaat sebelum imam selesai dari
salam kedua.

8. Memandang ke langit (atas) atau menoleh ke kiri dan ke kanan ketika
solat.
Hal ini diperkatakan Rasulullah dalam sabdanya: "Hendaklah orangmu

berhenti daripada mendongakkan pandangannya ke langit ketika solat atau
Allah tidak mengembalikan pandangannya kepada mereka." (Hadis riwayat
Muslim).
"Dan jauhilah orang yang menoleh dalam solat kerana sesungguhnya ia adalah
suatu kebinasaan." (Hadis riwayat at-Tirmizi)

9. Mengenakan pakaian nipis yang tidak menutupi aurat.
Hal ini membatalkan solat kerana menutup aurat adalah syarat sah solat.

10. Tidak memakai tudung dan menutupi telapak kaki bagi wanita kerana
aurat wanita dalam solat adalah seluruh tubuhnya kecuali wajah dan telapak
tangan.
Ummu Salamah ditanya mengenai pakaian solat wanita. Beliau menjawab:
"Hendaknya dia solat dengan kerudung, dan baju kurung panjang yang menutupi
kedua-dua telapak kakinya."

11. Melintas di depan orang yang sedang solat.
Rasulullah bersabda: "Seandainya orang yang lalu di depan orang solat itu
mengetahui dosanya, tentu berhenti (menunggu) empat puluh (tahun) lebih
baik baginya daripada melintas di depannya." (Hadis riwayat al-Bukhari dan
Muslim).

12. Tidak melakukan takbiratul ihram ketika mendapati imam sedang rukuk.
Takbiratul ihram adalah rukun solat dan wajib dilakukan dalam keadaan
berdiri, baru kemudian mengikuti imam yang sedang rukuk.

13. Tidak langsung mengikuti keadaan imam ketika masuk masjid.
Orang yang masuk masjid hendaknya langsung mengikuti imam, baik ketika
itusedang duduk, sujud atau lainnya.
Rasulullah bersabda: "Jika kalian datang untuk solat dan kami sedang sujud,
maka sujudlah!" (Hadis riwayat Abu Daud).

14. Melakukan sesuatu yang melalaikan daripada solat seperti menonton
televisyen dan bersembang.
Allah berfirman, maksudnya: "Wahai orang beriman, janganlah hartamu dan
anak-anakmu melalaikanmu daripada mengingat Allah, barang siapa melakukan
demikian maka mereka itulah orang yang rugi." (Surah al-Munafiqun, ayat 9).

15. Makruh memejamkan mata ketika solat tanpa keperluan seperti
diriwayatkan Ibnu Qayyim berkata, Nabi tidak mencontohkan solat dengan
memejamkan mata.
Tetapi, jika memejamkan mata diperlukan, misalnya, kerana di hadapannya ada
lukisan atau sesuatu yang menghalangi kekhusyukannya maka hal itu tidak
makruh.

16. Tidak melurus atau merapatkan barisan ketika berjemaah.
Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Kalian mahu meluruskan barisan kalian atau
Allah akan membuat perselisihan antara hati kalian." (Hadis riwayat Bukhari
dan Muslim).

17. Tidak memperhatikan sujud dengan tujuh anggota.
Nabi Muhammad saw bersabda: "Kami diperintahkan untuk sujud dengan tujuh
anggota; kening dan beliau mengisyaratkan dengan tangannya sampai ke
hidungnya, dua tangan, dua lutut dan dua telapak kaki." (Muttafaq Alaih)

Politik Sana Sini....rakyat jadi mangsa

12:10 PM Posted In Edit This 1 Comment »
Melihat kepada gelagat dan telatah orang politik dimana sahaja, contoh terbaru apa yang berlaku di Perak, amat memualkan rakyat umum. Rakyat tahu disebalik laporan-laporan yang tersirat itu amat banyak lagi yang terselindung dan tidak tersingkap. Rakyat tidak lagi melihat apa yang berlaku, tetapi sebab apa sesuatu peristiwa itu berlaku. Betapa pun ditutup, tidak akan mengubah perasaan rakyat umum yang menganggap terdapat berbagai muslihat disebaliknya.

Tindakan-tindakan dalam politik sering dikaitkan dengan tektik kotor atau bermain kotor. Orang politik tidak mengira kesan jijik yang dilihat oleh rakyat. Apa yang penting bagi orang politik ialah mencapai matlamat politik. Semua cara adalah halal. Memang itulah yang diajarkan dalam politik yang sumber ilmu politik itu adalah Yahudi. Apa akan terjadi sekiranya rakyat umum muak, bosan dan benci terhadap politik begini? Samada BN mahupun PR memakai tektik yang sama. Sama-sama jahat politik.

Resah dan keluh kesahnya rakyat umum di terima sambil lewa dan acuh tak acuh oleh orang politik. Kalau adalah bancian dan statistik nescaya semua pehak terkejut bahawa dalam tempuh lima tahun terakhir ini paling banyak berlaku demonstrasi. Sebenarnya bukan tiada saluran atau tidak tahu saluran, tetapi itulah tandanya keluh kesah rakyat. Namun bagitu perasaan rakyat siapa yang mahu peduli. Kekosongan jiwa rakyat itu siapa yang mahu memenuhinya.
Apa sebenarnya yang rakyat mahu? Rakyat mahukan pemimpin yang bersikap umpama ayah dan ibu kepada mereka. Pemimpin yang membawa kasih sayang. Pemimpin yang menjadi penyelamat, pembela dan penghibur melalui kasih sayang. Mahukan pemimpin yang memimpin rohaniah mereka serta memenuhi kehidupan mereka. Mahukan pemimpin yang benar-benar mampu menggandingkan material dan spiritual, seiring membangun tamadun material dan rohaniah. Barulah kepuasan hidup rakyat dapat dipenuhi. Rakyat mahukan pemimpin yang benar-benar baik, bersih dan bertaqwa yang Tuhan bantu dan tolong segala urusannya. Segala urusan rakyat Tuhan mudahkan. Makmur segala hasil bumi. Tenteram semua manusia dari gejala sosial. Inilah tanda berkat dari Tuhan

DON'T COM PLANE, EDUCATE THEM WITH THESE ONE.

12:03 PM Edit This 1 Comment »



---





 

 







TEACH THEM TO APPRECIATE WHAT WE HAVE NOW.
 



If you think you are unhappy, look at them


If you think your salary is low, how about her?




If you think you don't have many friends...



When you feel like giving up, think of this man




If you think you suffer in life, do you suffer as much as he does?




If you complain about your transport system, how about them?




If your society is unfair to you, how about her?



Enjoy life how it is and as it comes
Things are worse for others and is a lot better for us


There are many things in your life that will catch your eye but only a few will catch your heart....pursue those...

This email needs to circulate forever...:


























 




Sertai keseronokan di Yahoo! Messenger dengan semua rakan anda
Hanya tambah mereka dari e-mel atau rangkaian sosial anda hari ini!